StatCounter

tisdag 23 februari 2016

Sjukvårdens ekonomi

Jag började tidigare ikväll skriva på ett blogginlägg om sjukvårdens ekonomi på Gotland. Ett inlägg kopplat till den aktuella debatten om underskotten för 2015. Jag hinner tyvärr allt för sällan ta mig tid att prioritera bloggen. För mycket tid till en för snäv läskrets... Orden staplades bara på varandra och det kändes som att läskretsen bara skulle bli ännu mindre om jag tryckte på publicera-knappen. Jag började om - nu fick det vara kort. Det fick bli det här. Inget alls i princip.

Det är så många saker som behöver bemötas, nyanseras, sättas in i rätt sammanhang och diskuteras. Det blir långa utläggningar med länkar till artiklar, faktaunderlag och andra debatter på samma tema. Fullständigt omöjligt att få något vettigt av insåg jag. Tills jag kunde sätta ord på vad det var som gjorde det så svårt att bli en förlängning av debatten som oppositionen har dragit igång.

Oppositionen har valt att helt slå in på form-vägen. De vill sluta prata sjuka människor i behov av mediciner, strategier för att minska en för hög vårdkonsumtion (som kostar pengar), vikten av en sammanhållen vård mellan socialtjänst och sjukvård eller möjligheten i att förebygga sjukdomar. Det är en opposition fylld av kritik utan substans eller egna tankar om hur man ska "ransonera välfärden" för att ha råd med den (för att referera till Hans Dahlgren, ordförande för Centerpartiets välfärdspolitiska grupp inför valet 2014).

Tidigare har man hört om deras "kraftfulla förslag" för att komma tillrätta med sjukvårdens ekonomi: Det måste tillsättas en krisgrupp! Det måste till en extern granskning! Nu i veckan var det: Ledarskapet duger inte; ordföranden borde bytas ut!

Och mer diskussioner om form lär det bli framöver.

Veckan som var var ingen höjdare av olika anledningar. Bästa sammanfattningen från min sida som till viss del bemöter eländet såhär långt är ändå insändaren som skickades till lokaltidningarna. Den las ut på Miljöpartiets hemsida så att fler kan komma åt den (här går den att läsas).

Oppositionen kan stå för ett alternativ gentemot väljare som önskar sig se en annan samhällsutveckling, de kan ifrågasätta och göra att man ibland själv ändrar ståndpunkt eller göra att man tar intryck av en sakfråga som kanske får för lite uppmärksamhet. Deras idéer är värdefulla helt enkelt.

Formdebatten just nu däremot känns destruktiv. Jag ser hur den dränerar flera medarbetare på energi som vi är helt beroende av att de kan samla sin kraft för att göra jobbet vi förväntar oss av dem. De kommer i kläm. Jag har länge känt och tänkt att Gotland är för litet för att ha råd med ett politiskt spel av denna karaktär.

Jag försöker nu mobilisera den positiva kraften för att utveckla sjukvården och samtidigt hantera en begränsad ekonomi på annat sätt. Men samtidigt måste spelet spelas. Det känns trist - men hör väl till säger folk till mig som ser politiken från sidan. Det behöver inte vara så tänker jag då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar